Open Source Archives

We strive to facilitate interdisciplinary collaboration and the implementation of progressive and  participatory research methods, with the goal of generating tangible, durable changes in the way research about Haiti is conceptualized, implemented and applied.

ABOUT US

Research Hub & Open Source Archives

EKO HAITI Research Hub is a research and knowledge mobilization platform focused on creative, collaborative and interdisciplinary research and associated research-based learning. We aim to become the intellectual “home” for research about Haiti by creating and providing open access to the largest crowdsourced research archive dedicated to Haiti, by fostering cross-disciplinary research and innovation, and by providing support for progressive research in the form of contextual expertise and training.

“The trees fall from time to time, but the voice of the forest never loses its power. Life begins.”

Jacques Alexis, Les Arbres Musiciens (Paris, 1957)
Haiti-bezienswaardigheden
LITTERATURE
HAITIAN LITTERATURE
Haiti is the birthplace of a rich literary heritage that deserves more attention. Haitian authors open a window into this Caribbean nation’s vibrant culture and tumultuous history.

Haiti-bezienswaardigheden
SPECIAL COLLECTIONS
ANTHROPOLOGY
EKO HAITI collections include all works, published and unpublished by Anthropologists Gerald Murray, Glenn Smucker and Timothy Schwartz
Haiti-bezienswaardigheden
PHOTOGRAPHY ARCHIVE
HAITI IN PICTURES
Dedicated to the late great, Kreyolicious (Katheline St. Fort), our photographs archives holds a large collection of images dating back to the late 1800's .
Haiti-bezienswaardigheden
DEVELOPMENT ARCHIVE
DEVELOPMENT RESEARCH
40 years of development reports, evaluations and survey databases many of which are not publicly available, are buried in drawers, closets, private libraries of NGOs and government donors.

ORAL HISTORIES

Oral histories are a powerful tool in developing historical understanding

Oral history offers an alternative to conventional history, filling gaps in traditional research with personal accounts of historically significant events or simply life in a specific place and time. Oral histories do more than provide charming details to dry historical accounts. In fact, oral histories help others recapture lived experiences that are not written down in traditional sources.

> Transcripts archive

" Bwa pi wo di li wè lwen, men grenn pwomennen di li wè pi lwen pase l "

The tallest tree says that it sees far, but the seed that travels says that it sees even further.

GET INVOLVED

Support EKO HAITI

As an independent institute, we rely on crowdsourcing and donations to continue expanding the depth and scope of our archives.  Your contribution enable us to provide open access to a vast collection of ethnographic and research material which in turn aims at fostering further research and contribute to a better understanding of the country.

Cette cinquième Enquête Mortalité, Morbidité et Utilisation des Services (EMMUS-V) a été commanditée par le Ministère de la Santé Publique et de la Population (MSPP). Elle a été mise en oeuvre par l’Institut Haïtien de l’Enfance (IHE) avec l’assistance technique d’ICF International, organisme chargé du programme international des Enquêtes Démographiques et de Santé (DHS) pour le compte de l’USAID. L’enquête a bénéficié de l’aide de l’Institut Haïtien de Statistiques et d’Informatique (IHSI) pour la constitution de la base de sondage ; du Laboratoire National de Santé Publique (LNSP) pour la réalisation des tests de dépistage du VIH et des Centres GHESKIO pour le contrôle de qualité.

En Haïti, une enquête sur la mortalité, la morbidité et l’utilisation des services est exécutée environ tous les cinq ans : la première ayant eu lieu en 1987, la deuxième en 1994-1995, la troisième en 2000, la quatrième en 2005-2006. Pour cette cinquième enquête, la collecte des données a été réalisée de janvier à juin 2012.

L’EMMUS-V est une enquête démographique et de santé ciblant les ménages, la population en général, en particulier les femmes de 15 à 49 ans, les hommes de 15 à 59 ans et les enfants de moins de cinq ans. Elle a été conçue pour fournir des estimations actualisées sur les principaux indicateurs démographiques et sanitaires de base qui seront utiles à la planification, au suivi et à l’évaluation des programmes de santé et de développement en Haïti. Le rapport présente des informations sur les caractéristiques de la population et des enquêtés, les conditions de vie des ménages, le niveau de la fécondité, les préférences en matière de fécondité, la connaissance et l’utilisation des méthodes de planification familiale, les pratiques d’allaitement et d’alimentation des enfants, la mortalité des enfants, la santé maternelle et infantile, la prévention du paludisme, l’état nutritionnel de la mère et de l’enfant, la situation des enfants, le statut de la femme et les violences domestiques. Ce rapport présente également des informations relatives à des thèmes spécifiques tels que : le tremblement de terre, la faim et le choléra ainsi que des estimations de la prévalence de l’anémie et du VIH.

Ce rapport est essentiellement descriptif et présente les résultats selon certaines caractéristiques sociodémographiques telles que : le groupe d’âges, l’état matrimonial, le milieu de résidence (incluant les camps de déplacés), le département géographique, le niveau d’instruction et le niveau de bien-être économique. Il présente également la tendance des principaux indicateurs en les comparant avec les niveaux observés au cours des enquêtes antérieures. Les erreurs de sondage pour l’EMMUS-V ont été calculées pour certaines des variables les plus intéressantes et l’intervalle de confiance à 95 % est présenté en annexe pour l’ensemble du pays, l’Aire Métropolitaine sans les camps, les autres villes urbaines sans les camps, le milieu rural sans les camps, les camps, l’Aire Métropolitaine dans sa totalité, le milieu urbain dans sa totalité, le milieu rural dans sa totalité et pour chacun des dix départements. Ce rapport met en évidence les domaines dans lesquels des progrès ont été réalisés au cours des dernières années, mais aussi ceux où il n’y en pas eu, permettant ainsi aux décideurs de faire des choix éclairés à partir de données actualisées.